中級ビジネス日本語レベルの内容 (JLPT N4-N3 Level)

対象
  • 初級、初中級、中級の文法項目を学習済みで、日常会話にある程度の自信があり、自分自身のことを表現したり、意見を言えたりすることができる方
学習内容
  • ビジネスにおける会話表現を中心に学びます。
  • ビジネスにおける慣用的表現、及びスムースなコミュニケーションの習得を目指します。
  • ご希望により300 - 500字の漢字を学習します。
 
レベルチェックの後で使用する教科書を決めます。
教科書 にほんごで働く! ビジネス日本語30時間 (by スリーエーネットワーク)
30時間
 
標準的な必要レッスン数
45分レッスン × 40回
(学習者の状況、レッスンの頻度、1回のレッスン時間によって異なります)
レッスン 内容  
1-5 紹介する

Excersise
1 自己紹介する 
2 他社の人にあいさつする 
3 他社の人に自社の人を紹介する

Conversation
1 入社のあいさつ 
2 担当交代のあいさつ 
3 上司の紹介

Column
名刺交換
Introduction

Excersise
1 Introduce yourself
2 Greet people from other companies
3 Introduce people from your company to people from other companies

Conversation
1 Greetings for joining the company 
2 Greetings from the change in charge
3 Introduction of the boss

Column
Business card exchange
6-10 あいさつをする

Excersise
1 休んだり、早退したりした時 
2 久しぶりに会った時
3 お祝いを言う 
4 会社を辞めたり、転勤したりする時

Conversation
1 風邪で会社を休んだ時 
2 昇進のお祝い 
3 帰国のあいさつ

Column
おじぎ/ていねいな気持ちは何度?
Greeting

Excersise
1 When taking a rest or leaving early
2 When we met after a long time
3 Congratulate
4 When quitting the company or transferring

Conversation
1 When I took a day off from work due to a cold
2 Celebration of promotion
3 Returning greetings

Column
What is the angle of your bow/ polite feeling?
11-15 電話をかける・受ける

Excersise
1 不在を伝える 
2 伝言を頼む
3 伝言を確認する 
4 相手の社名や名前を聞き返す

Conversation
1 伝言を受ける 
2 わかりにくい名前を聞く

Column
電話のルール/いつもお世話になっております
Making/Receiving calls

Excersise
1 Report your absence
2 Ask for a message
3 Confirm the message
4 Asking back the company name and name of the other party

Conversation
1 Receive a message
2 Ask an obscure name

Column
Telephone rules "いつもおせわになっております”
4 16-20 注意する・注意を受ける

Excersise
1 注意をする・あやまる 
2 婉曲的に注意をする
3 他社の人に苦情を言う・あやまる

Conversation
1 注意を受ける―あいづち― 
2 アドバイスを受ける―書類作成
3 苦情を受ける―サンプルの手配

Column
ホウレンソウ
Warning/be warned

Excersise
1 Warning/ / make mistakes
2 Pay attention to euphemistically
3 Complaining to people from other companies / apologize

Conversation
1 Receiving attention - Aizuchi -
2 Receiving advice - Document preparation
3 Receiving complaints - Sample arrangement

Column
Report/contact/consultation
5 21-25 頼む・断る 

Excersise
1 上司に依頼する 
2 依頼されたことを確認する
3 上司の依頼を断る 
4 値段の交渉をする。 
5 勧誘を断る

Conversation
1 上司に急な依頼をする―書類のチェック 
2 上司の依頼を断る―資料の作成―

Column
新入社員のタイプ/今年は何型?
Request/Refusal

Excersise
1 Ask your boss
2 Confirm that you have been requested
3 Deny the boss's request
4 Negotiate the price
5 Refuse the solicitation

Conversation
1 Make an urgent request to your boss - Check documents
2 Denying the boss's request - Creating materials-

Column
Type of new employee / What type is this year?
6 26-30 許可をもらう

Excersise
1 上司に許可を求める 
2 他社の人に許可を求める

Conversation
1 早退する 
2 社用車を借りる 
3 後でファクスで送る

Column
日本人の労働時間
Get permission

Excersise
1 Ask your boss for permission
2 Seek permission from other companies

Conversation
1 Leave early
2 Rent a company car
3 Send it by fax later

Column
Japanese working hours
7 31-35 アポイントをとる

Excersise
1 自社の人にアポイントをとる 
2 他社の人にアポイントをとる(許可を求める、提案する)
3 面識のない人にアポイントをとる 
4 約束を変更する

Conversation
1 知り合いに紹介してもらった人にアポイントをとる 
2 上司の都合を聞く
3 訪問の日を変更する

Column
飛び込み
Make an appointment

Excersise
1 Make an appointment with someone from your company 
2 Make an appointment with someone from another company (ask for permission, make a proposal)
3 Make an appointment with someone you don't know
4 Change the promise

Conversation
1 Make an appointment with someone introduced by an acquaintance
2 Listen to your boss's schedule
3 Change the date of the visit

Column
Walk-in sales
8 36-40 訪問する

Excersise
1 取り次ぎを頼む 
2 名前の読み方を聞く 
3 辞去する

Conversation
1 受付で取り次ぎを頼む 
2 応接室で面会する

Column
訪問のマナー
Visit

Excersise
1 Ask for an intermediary
2 Ask how to read the name
3 Decline

Conversation
1 Ask for a referral at the reception
2 Meet in the reception room

Column
Manners for visiting
 

Worksheets
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